donderdag 2 juli 2015

Column | Je pédale, tu pédales, il pédale, nous pédalons, vous pédalez |

 Oui, oui de Tour de France départe à Utrecht. Ik heb zes jaar Frans gehad, maar na twee jaar geen Frans meer te hebben gehoord of gelezen is er bar weinig van overgebleven. Une misère.
Utrecht kleurt langzaam geel voor op de Grand Départ, vlaggen worden uitgehangen, de stoepschildering op het jaarbeursplein wordt nog extra aangezet en de fietsenrekken worden weggehaald. Er worden aftelborden geplaatst en alle inwoners raken in de ban van deze fietswedstrijd. In een stad zoals Utrecht met studenten, gezinnen en ouderen zijn er ook veel fietsen. Met het oog op de Tour de France deel ik graag mijn kennis over fietsen en de personen op de fietsen in Utrecht.
Paris


Oude rammelbak
De oude rammelbak domineert het fietsbeeld in Utrecht. Op deze bijna-uit-elkaar-vallende-fietsen zie je veel mensen tussen de achttien en halverwege twintig rijden, ook wel de leeftijd waarop men student wordt genoemd. Deze oude rammelbak is vaak ook wel nodig, als er wordt nagegaan hoeveel fietsen worden gestolen. Dat was een van mijn eerste ervaringen in Utrecht, een geleende fiets werd gestolen..

Omafiets
Onder deze categorie val ik ook, met mijn ruim acht jaar oude oma fiets met dubbelslot cross ik nog vrij probleemloos overal naartoe. De omafiets kan overigens ook vallen onder de oude rammelbak. Heerlijke stadfiets. Het maakt namelijk niet uit als je geen versnellingen hebt, want waar zijn er heuvels? Je licht het niet doet, het is meer voor jezelf vervelend. Je bel het niet doet, je wordt toch wel ingehaald.

Racefiets
De racefiets is een fiets die nu wat meer begint op te komen. Hier heeft de Tour waarschijnlijk ook een grote rol in. De hobby-racefietsers fietsen de route van de tour, waardoor ik een half uur nodig heb om over te steken.  
Niet alleen nemen mensen met strakke pakjes plaats op een ongemakkelijk racefietszadel. De laatste maanden valt mij namelijk ook op dat veel meer mensen in normale kleding voorbij komen racen. Ik neig ernaar om deze mensen in het hokje van hipster te plaatsen, maar goed hoe hipster zijn die personen nog als er zaterdag en zondag overal racefietsen zijn. Misschien is het hokje een-wielrenner-incognito wel beter.

Sportieve fiets
De sportieve fiets, deze fiets valt in de wat duurdere categorie. De persoon die hierop rijdt wilt wel graag versnellingen, bellen en licht hebben. Op deze meestal wat robuustere fiets zie je vaak de net afgestuurde studenten. Die beginnen dan toch langzaam te hechten aan een fiets en zien in dat kwantiteit niet altijd boven kwaliteit gaat.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankje voor je reactie♥